Miłośnicy Historii sztuki spotkali się na kolejnym wykładzie dr. Jarosława Bogacza w środę 1 marca. Tym razem ksiądz Bogacz zaproponował temat „O kobietach, które miały wpływ na sztukę i modę”.
Agnes Sorel, oficjalna metresa króla Karola VII. Urodziła mu kilkoro dzieci, nazywano ją najbardziej grzeszną Madonną średniowiecza (uwieczniona na obrazie Jeana Fouquet jako Maryja karmiąca dzieciątko ma na sobie królewski płaszcz, choć ten strój jej nie przysługiwał). Zawdzięczamy jej fason sukni sznurowanej z przodu, noszenie brylantów, różowienie policzków i ust z wywaru maku. Po jej śmierci powstały kolejne portrety i witraż w kaplicy. Wykonano również jej portret współcześnie (komputerowo) na podstawie znalezionej czaszki.
Simonetta Cattaneo urodzona w Genui, po mężu Vespucci, dorosłe życie spędziła we Florencji. Portretował ją wielokrotnie Sandro Botticelli (m.in. Narodziny Wenus, Portret Simonetty Vespucci jako nimfy), Piero di Cosimo i wielu innych florenckich malarzy tego czasu. Jest uważana za najpiękniejszą kobietę tamtych czasów. Jej kochankiem był Julien de Medicis. Botticelli prosił, aby pochować go u jej stóp.
Julia Bernard Recamier urodzona w 1777 roku pochodzi z rodziny bogatych kupców. Otworzyła salon literacki w Paryżu, w którym spotykali się wszyscy znaczący tego czasu. Jej niezwykły wdzięk, kobiecość, powab, delikatność, sposób prowadzenia rozmowy, wyszukane maniery czy wreszcie zniewalający urok osobisty spowodowały, że jej dom był najsłynniejszym salonem dla elit towarzyskich ówczesnej Francji, miejscem spotkań dla ludzi nauki, kultury i polityki. W 1805 roku na rozkaz Napoleona emigruje do Genewy i spotyka się z Madame de Stael. Po powrocie do Paryża jej salon na nowo podbija Paryż. Uwielbiała szezlongi, na których ją portretowano. Stąd inna nazwa mebla – recamier.
Georgiana Spencer lady Cavendish, prapra księżnej Diany. Otworzyła znaczący salon literacki w Londynie, interesowała się polityką (głosy dla kuzyna startującego do parlamentu zdobywała rozdając darmowe całusy). Pierwsza celebrytka ówczesnej Europy. To, co ubrała Georgiana stawało się obowiązującym trendem w modzie. Wymyśliła „dmuchaną” fryzurę na wysokość 70/80 cm, jej autorstwa jest suknia w stylu militarnym czerwona z czarnymi lamówkami i wysokim kapeluszem z bobrowego futra pod wpływem amerykańskiej wojny o niepodległość. Portretował ją m.in. Thomas Gainsborough.
Co zapamiętała, to spisała Danuta Torzewska
